Wednesday, March 13, 2013

Purim a Charidim

"Jsem Žid a žiju v Izraeli. Kdo by měl, proboha, na celém světě nesnášet jakékoliv náboženství včetně judaismu víc než já?" Tal Argov
Jen trocha pojmů v hávu dojmů

Purim průvod. "A pasta vykročí na můj Signál...teď."
Šábes (počeštěný jidiš) = Shabbat (hebrejsky) = po Jom Kippuru druhý nejposvátnější den v židovské víře, a zrovna vychází na každý týden. Štědrý večer každý páteční večer.
Tramvaje stojí, ačkoliv je Izrael stát oficiálně sekulární. Na lětiště stopujte, protože aut jezdí habaděj, ačkoliv mají pravověrní zakázáno přes šábes cestovat. Sprchovat se prý může, navzdory mým mylným předpokladům...ačkoliv jen se správným druhem mýdla. Bezčasí.

Purim = karnevalový rej na upomenutí nezdařilého plánu na vypuzení a vyhnání Židů, v tomto případě pro změnu z Persie. Často poslední nádech před novým semestrem. Kryje se obvykle se šábesem. Izraelci si na sebe berou kostýmy matky přírody či zubní pasty - výběr záleží na osobních preferencích. Ve městech s hradbami, jako je Jeruzalém, se koná v něděli. V praxi se koná, dokud zbývá sil pít.

Charidim = ortodoxní ultras = černobílí lidé s kočárky, co nemají povinné vojenské odvody (tedy nemyslím kočárky, ale ty lidi. Kočárky nemusí rukovat do armády ani v Izraeli, a to dokonce ani pokud to jsou kočárky nábožensky umírněných Židů). Dlouhá léta náboženského školení v Yeshivách namísto "produktivního života" je staví pod palbu kritiky. Že by mohl být produkt i duchovní a produktovod jiný než ropný, se už nevěří?
Z "ultraortodoxní" čtvrti. Foto: Arsenij Baljajev.
Také "ultraortodoxní" čtvrť. Foto: Má maličkost.
Jeruzalémský syndrom = židé jsou proti němu bez mesiáše pochopitelně imunní a prakticky se jich netýká - vyjma toho, že financují zvláštní oddělení na jeruzalémské psychiatrii. Ale to neznamená, že si nezaslouží zmínit.

Charidim u Západní zdi (výraz "Zeď nářků" se nesluší). Foto: Alena Raková.
A teď důkladná zpětná reflexe a diskursivní analýza tří subjektů vypovídajících o Charidim (jež vypovídá o subjektech a nikoliv o Charidim):

J: "Tak jsme si říkali, jak asi vaše skupina přezdívala, se vší úctou, samozřejmě, těm ultraortodoxním aškenázům, jejichž obřích pokrývek hlavy byl plný Jeruzalém? U nás se ujaly chlupaté dorty."
T: "Puky. Tvar, barva, jasné puky. K popukání, co?"
J: "A vy?"
V: "Co? My kloboukům říkáme klobouky."

Kvíz: Co učiní svět barevnejším?


Možnost A) Začíná Purim. Převlečte se za mrkev. Mějte kamaráda, co vypadá jako kapusta. Další se vydá za stříbrného depresivního robota ze Stopařova průvodce po galaxii. Čtvrtý je horčice. Běžte do ulice s bleděmodrými čapkami. Choďte na červenou.

Možnost B) Začíná Purim. Oblečte se do černé a bílé. Zapněte bílé košile a poposaďte černé jarmulky. Běžte do synagogy. Celé sousedství zahalte do černé a bílé. Oblečte své děti do černé a bílé. Nechte je hrát na hříšti v černé a bílé. Jen jedné tříleté holčičce ze všech černobílých lidí široko daleko nasaďte zářivě růžovou bundu. Na černobílé šatečky.
---

Možnost C: Shabbat shalom! (medailonek hostitelův)


Jmenujte se Eshcar a buďte veganem. Pozvěte si na svou rodinnou šábesovou sešlost půl sousedství včetně sefardů, aškenázů i couchsurferů. Ze zeleniny se vaří nejbarevněji. Hosté nechť mají barevné hippie svetry. Rozdejte barevné hudební nástroje, zpívejte barevnou muziku. Mějte ideologický spor se spolubydlícím o barvu cukru - je pro vegana únosnější hnědý cukr, nebo bílý cukr? Vskutku rafinovaná diskuse.

No comments:

Post a Comment